Często klienci zaczynają rozmowę od pytania ile kosztuje zdjęcie produktowe. Nie da się tego tak prosto wycenić, wpływ na cenę ma wiele czynników. Najważniejsze to rodzaj produktu i ilość produktów.

Niektóre produkty są łatwiejsze w fotografowaniu, wystarczy użyć 1-3 lamp błyskowych i nie trzeba ich dokładnie rozmieszczać. Są produkty, które wystarczy postawić na stole prosto po wyjęciu z pudełka i nie trzeba ich montować ani podpierać czy podwieszać. Trafiają się też produkty trudniejsze. Zazwyczaj są to rzeczy szklane, błyszczące, przeźroczyste lub odbijające światło. W ich przypadku potrzeba dużo uwagi i czasu poświęcić na odpowiednie ukierunkowanie światła tak by powstały odpowiednie odbicia lub by ich nie było.

Poniższe ustawienie oświetlenia wykonywałem 20 minut, kilkanaście próbnych zdjęć, korekta kątów padania światła z każdej lampy, ustawianie ich odległości.

Wykonanie innego ujęcia tego samego produktu wymagało zmiany kąta patrzenia aparatu. Spowodowało to zmianę kątów padania światła wszystkich lamp i ustawianie oświetlenia odnowa. Tym razem jednak miałem już zarys tego jak oświetlać dany produkt więc modyfikacja światła zajmowała ok 5 minut dla każdej ujęcia.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę jest ilość produktów w zleceniu.

Jeśli klient zleca wykonanie zdjęć większej ilości produktów wówczas czas potrzebny na przygotowanie studia rozkłada się na każdy produkt. Przykładowo zamawiając zdjęcia jednego produktu w 2 ujęciach muszę poświęcić 25 minut na przygotowanie oświetlenia plus czas na obróbkę zdjęcia. Przy większej ilości takich samych lub bardzo podobnych produktów można wykorzystać uprzednio ustawione oświetlenie i zdjęcia wykonuje się jedynie poprzez podmianę produktu. Przy 50 produktach daje to ok 25 minut na przygotowanie światła plus ok 1-3 minuty na podmianę produktu i wykonanie kolejnych zdjęć. Podsumowując wykonanie jednego zdjęcia zajmuje 25 minut ale wykonanie 50 zdjęć zajmie tylko 75-175 minut co w przeliczeniu na jedno zdjęcie da 1,5 do 3,5 minuty na zdjęcie! Przekłada się to oczywiście na cenę jaką musi zapłacić klient.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *