Często klienci zaczynają rozmowę od pytania ile kosztuje zdjęcie produktowe. Nie da się tego tak prosto wycenić, wpływ na cenę ma wiele czynników. Najważniejsze to rodzaj produktu i ilość produktów.

Niektóre produkty są łatwiejsze w fotografowaniu, wystarczy użyć 1-3 lamp błyskowych i nie trzeba ich dokładnie rozmieszczać. Są produkty, które wystarczy postawić na stole prosto po wyjęciu z pudełka i nie trzeba ich montować ani podpierać czy podwieszać. Trafiają się też produkty trudniejsze. Zazwyczaj są to rzeczy szklane, błyszczące, przeźroczyste lub odbijające światło. W ich przypadku potrzeba dużo uwagi i czasu poświęcić na odpowiednie ukierunkowanie światła tak by powstały odpowiednie odbicia lub by ich nie było.

Poniższe ustawienie oświetlenia wykonywałem 20 minut, kilkanaście próbnych zdjęć, korekta kątów padania światła z każdej lampy, ustawianie ich odległości.

Wykonanie innego ujęcia tego samego produktu wymagało zmiany kąta patrzenia aparatu. Spowodowało to zmianę kątów padania światła wszystkich lamp i ustawianie oświetlenia odnowa. Tym razem jednak miałem już zarys tego jak oświetlać dany produkt więc modyfikacja światła zajmowała ok 5 minut dla każdej ujęcia.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na cenę jest ilość produktów w zleceniu.

Jeśli klient zleca wykonanie zdjęć większej ilości produktów wówczas czas potrzebny na przygotowanie studia rozkłada się na każdy produkt. Przykładowo zamawiając zdjęcia jednego produktu w 2 ujęciach muszę poświęcić 25 minut na przygotowanie oświetlenia plus czas na obróbkę zdjęcia. Przy większej ilości takich samych lub bardzo podobnych produktów można wykorzystać uprzednio ustawione oświetlenie i zdjęcia wykonuje się jedynie poprzez podmianę produktu. Przy 50 produktach daje to ok 25 minut na przygotowanie światła plus ok 1-3 minuty na podmianę produktu i wykonanie kolejnych zdjęć. Podsumowując wykonanie jednego zdjęcia zajmuje 25 minut ale wykonanie 50 zdjęć zajmie tylko 75-175 minut co w przeliczeniu na jedno zdjęcie da 1,5 do 3,5 minuty na zdjęcie! Przekłada się to oczywiście na cenę jaką musi zapłacić klient.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *