Zdarzają się sytuacje w których fotografowany przedmiot lub osoba nie wygląda na zdjęciu zbyt korzystnie. Współczesne programy graficzne umożliwiają dobrą jakościowo korektę kształtu bez zauważalnej utraty jakości.

Kilka dni temu wykonywałem dla klienta zdjęcia obuwia. Klient chciał by trochę zmienić kształt produktu by upodobnić go nieco do innego modelu.

Zdjęcie produktowe wykonane zostało na idealnie białym tle dzięki czemu sam proces deformowania produktu przebiegł stosunkowo szybko bez konieczności zwracania uwagi na tło.

Strzałkami zaznaczyłem miejsca w których kształt buta został zmodyfikowany:

korekta kształtu buta

Możliwe jest także wykonanie zniekształceń gdy tło nie jest idealnie białe lub gdy produkty wzajemnie się przysłaniają.

W innym ujęciu wykonałem podobną deformację na obuwiu. W tym jednak ustawieniu but z tyłu był nieco przysłonięty. Oczywistym było, że przy odkształceniu buta z przodu powstanie bardzo nienaturalne zdeformowanie buta z tyłu. Jednak poświęcając dodatkową chwilę udało się zrekonstruować brakujące informacje na zdjęciu i efekt końcowy wyszedł zadowalający.

Tego typu zabieg jest dość często stosowany w przypadku fotografii produktowej. Jeśli klientowi zależy na jak najlepszym przedstawieniu produktu wówczas często mienia się geometrię obiektu na zdjęciu by wyglądał jak najbardziej zachęcająco dla klienta.

Nie ma w tym nic złego. Zarówno sprzedawcy jak i fotografowi zależy by produkt mimo zastosowanych dość poważnych zmian wizerunkowych nadal był możliwie jak najwierniej odwzorowany na fotografii produktowej.

Zmiany te mają na celu ukształtowanie produktu do jego właściwego kształtu. Produkty do zdjęć trafiają w paczce, zazwyczaj sam produkt jest dość mocno „skompresowany” by zajmował jak najmniej miejsca w transporcie. Po wyjęciu go z opakowania często jest on lekko zdeformowany, swój naturalny kształt uzyska dopiero po kilku, kilkunastu godzinach od złożenia. Przy wykonywaniu zdjęć produktowych nie zawsze jest czas i miejsce by czekać aż produkt „się ułoży”. Zdjęcia robi się od razu po złożeniu produktu a następnie się go ponownie chowa do pudełka i przystępuje do pracy z kolejnym produktem. Jest to jeden z najczęstszych przypadków, w których stosowanie zniekształcenia sprawia, że produkt zaczyna wyglądać naturalnie.

Istnieje jeszcze wiele innych powodów dla których stosowanie zniekształceń nie wpływa niekorzystnie np. gdy nie jest możliwe dobre wypełnienie wnętrza produktu by nie pokazać na zdjęciu materiału użytego do wypchania.

Zdarzają się też sytuacje, gdy zniekształcając obiekt chce się uzyskać lepsze od rzeczywistości zdjęcie ma to prawie zawsze miejsce przy fotografowaniu osób do zdjęć mody czy do gazetek i prasy. Zdjęcia modelek w kolorowych magazynach to już teraz w większości praca grafików

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *